#16 Personal Branding

Personal branding

De vakantie zit er weer op en wij mogen allemaal weer aan de slag gaan. Misschien heb je een leuke baan waar je komende tijd weer aan de slag gaat en misschien ben je wel toe aan een nieuwe uitdaging. In beide gevallen is het belangrijk om aan je personal branding te werken. Het kan je helpen aan de juiste baan of bij het maken van promotie. Het is een begrip vanuit Amerika is overgevlogen, maar hoe werk je dit nou uit? Heel simpel gezegd; beschouw jezelf als een merk en weet wat je uniek maakt en wat je onderscheid van anderen. Wij helpen jou graag bij het vinden van een baan, maar ook bij het ontwikkelen van je personal brand.

Ken jezelf, wees jezelf
Personal branding is zoals eerder gezegd jezelf presenteren als merk aan anderen. Je gebruikt hierin je persoonlijkheid, kennis en ervaring om jezelf te onderscheiden van anderen. En dit begint allemaal met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Want je moet natuurlijk duidelijk voor ogen hebben wat je zowel privé als zakelijk wil bereiken. Je kan jezelf de volgende vragen stellen: ‘Waar loop ik helemaal warm voor?’ en ook eerlijk met jezelf zijn: ‘Waar heb ik een bloedhekel aan?’. Ga eens bij jezelf na wat is je carrièreplan? Waar wil je over 5 jaar staan? Heb je wel eens nagedacht over een carrièreswitch? Of zit je juist helemaal op je plek en ben je harstikke gelukkig met wat je nu doet? 

Personal branding gaat helemaal niet om het spelen van een rol. Je hoeft je niet anders voor te doen, want op lange termijn hou je dit niet vol. Je moet juist je kracht vinden, hetgeen wat jou uniek maakt. Oefen eens met een ‘elevator-pitch’ dit is simpel weg in een paar zinnen duidelijk maken wie je bent en waar je voor staat.

ABC bij personal branding
Je hebt de vorige stappen doorlopen en je weet wie je bent en wat je wilt. Nu ga je bezig met het vaststellen van je eigen merk. Hiervoor kan je het ABC van personal branding gebruiken;
★ Apart; je moet je onderscheiden van de rest. Als je hetzelfde doet als iedereen kan je niet duidelijk maken waarom je juist zo geschikt bent. Je moet durven apart te zijn en niet bang zijn om op te vallen. Maar pas wel op dat je niet te opvallend wordt, dit kan namelijk averechts werken en dan kan het zijn dat mensen je niet begrijpen of raar gaan vinden.
★ Betrouwbaar; mensen moeten weten dat ze op je kunnen bouwen. Je moet namelijk een hoog niveau van professionaliteit in je hebben. Je kunt zelfs een negatieve eigenschap, positief eruit laten zien. Misschien denk je nu: ‘Hoe dan?!’ Nou hier een voorbeeld: Collega X is altijd aan de laten kant, maar als die eenmaal bezig is komt er altijd goed werk uit voort. Dan ben je misschien wel iets laten, maar je werkt altijd wel goed.
★ Congruent (=gelijk- en gelijkvormigheid); wat hier mee bedoeld wordt is dat alle onderdelen van jouw merk met elkaar moeten overeenstemmen, dus congruent zijn. Alles moet op dezelfde manier bijdragen aan het beeld dat je wil uitdragen. Dus als je de ene dag in een maatpak op het werk komt en de dag erna in je trainingspak, dan draagt dit niet bij aan een duidelijk beeld. Stel je eens voor dat het Natuur Fonds opeens een tankstation gaat beginnen? Of dat Apple een Androidtoestel op de markt brengt? Dit past natuurlijk niet bij congruent zijn.

En waarvoor heb je personal brandig nodig?
Wanneer je een product gaat aanschaffen via internet, ga je vaak een zoektocht beginnen bij vergelijkingssites. Als je hebt gevonden wat je wil, ga je zoeken naar een duidelijke omschrijving en productspecificaties en wellicht lees je zelf nog de ervaring van andere gebruikers. Vandaag de dag werkt het bijna hetzelfde bij het zoeken van een kandidaat die binnen een bedrijf past. Wanneer er naar mensen wordt gezocht wil men graag weten wie ze voor zich hebben zitten. Of terwijl met personal branding word je vaker benaderd door werkgevers, opdrachtgevers of klanten. Win-win situatie toch? Jij maakt een merk van jezelf, werkgevers vinden je en jij doet precies wat je leuk vindt!

Stappenplan voor het creëren van jouw personal brand:
👉🏻 Stap 1: Brainstormen
Wat maakt jou bijzonder? Wat is uniek aan jezelf? Wat vinden anderen uniek aan jou? Wat kun je? Wat wil je voor anderen betekenen?
Schrijf ALLES op wat in je opkomt, dingen weghalen kan later altijd nog.

👉🏻 Stap 2: Belangrijkste waarden
Aan de hand met de antwoorden op de vorige vragen, bepaal je nu wat je belangrijkste waarden zijn. Wat is voor jou echt belangrijk?
Je kan denken aan: eerlijkheid, meesterschap, oprechtheid, loyaliteit enzovoort.

👉🏻 Stap 3: Jij bent uniek
Jij bent uniek, maar om het zo op te noemen ligt niet altijd voor de hand. Neem even rustig de tijd om te bedenken waar jij uniek in bent. Hiervoor kun je ook wel stap 1 gebruiken.

👉🏻 Stap 4: Hoe moeten anderen jou zien
Het is ook belangrijk hoe jij wil dat anderen jou zien.
Hoe wil je overkomen? Hoe wil je onthouden worden? Bij welke onderwerpen wil je dat mensen aan jou denken? Welke specialiteit heb je (of wil je ontwikkelen) zo dat ze aan je denken? Door deze vragen te beantwoorden kan je je personal brand meer vormgeven.

👉🏻 Stap 5: Schrijf jouw personal brand
Zet alle informatie die je hebt verzameld nu in een tekst van rond de 150 woorden; dit is jouw personal brand. Dit kan je vervolgens ook in paar zinnen weergeven voor je elevator-pitch.

👉🏻Stap 6: Scherp blijven op je merk
Het eenmaal schrijven van je personal brand, betekend natuurlijk niet dat je klaar bent. Je blijft jezelf met de tijd ontwikkelen en daarmee wijzigt jouw merk ook. Hou je merk daarom regelmatig in de gaten en vraag jezelf af waar je kan bij sturen. Dit zorgt voor een waardevolle reputatie; zowel voor een promotie als voor een nieuwe uitdaging.

Ben jij toe aan die nieuwe uitdaging? Check onze vacatures!

Volg ons op Facebook en LinkedIn voor de nieuwste updates!