We kunnen er niet meer om heen. LinkedIn is dé plek om een baan te vinden of om gevonden te worden door werkgevers. Maar weet je niet goed hoe je het beste uit dit social mediakanaal moet halen voor professionele contacten?
Wij helpen jou hier graag bij.
Maak een volledig profiel
Bedrijven maken vandaag de dag heel vaak gebruik van LinkedIn om een nieuwe werknemer te vinden. En je kan beter geen profiel hebben, dan een onvolledig profiel. Je moet je profiel op LinkedIn namelijk zien als jouw eigen cv. Echt waar, jouw LinkedIn wordt veel geconsulteerd door (misschien wel jouw toekomstige) werkgevers. Dus, ga voor een zo volledig mogelijk profiel.
Laten we beginnen bij de basis
☆ Plaats een profielfoto van jezelf
Een foto geeft meteen een persoonlijke touch aan je account, maar gebruik
geen vakantiefoto met een biertje in je hand. Dit komt niet professioneel
over.
☆ Schrijf een samenvatting
Dit is misschien net zo belangrijk als jouw profielfoto. Geef een
samenvatting waarin je jezelf introduceert. Het moet duidelijk zijn
wat je doet (of wat je graag wilt doen). Zorg ervoor dat mensen
makkelijk contact met je kunnen opnemen via e-mail,
telefoon of LinkedIn.
☆ Meld je aan bij groepen
Dit heeft verschillende voordelen; je kan namelijk vragen stellen en
antwoorden krijgen van anderen. Je kan in groepen ook nieuwe
connecties maken die geschikt zijn voor jou.
☆ Voeg jouw competenties toe
Dit is een optie die LinkedIn jou biedt, deze kunnen overigens
door jouw connecties worden bevestigd.
☆ Geef uitleg bij je vorige werkgevers
Wat heb je daar voor taken gehad? Wat waren jouw
verantwoordelijkheden? Vul het zo concreet en eerlijk mogelijk in.
En nu?
Nu heb je met bovenstaande tips een volledig profiel. Je kan nu gaan connecten met vrienden en collega’s, maar wees niet bang om iemand die je niet kent uit te nodigen. Zij kunnen namelijk wat aan jouw connecties hebben, maar jij ook aan die van hen. Win-win situatie. Vergeet niet een berichtje te sturen waarin je je voorstelt.
Een tip die wij je graag willen meegeven is om je LinkedIn URL te personaliseren, dat kan je bij de instellingen doen. Gebruik deze vervolgens bij je e-mail handtekening. Zo kunnen mensen zien dat je LinkedIn gebruikt.
En last but not least, plaats passende content. Houd in je achterhoofd dat het geen Facebook is, het is niet de bedoeling dat je elke dag iets gaat plaatsen wat er niet toe doet. Dat kan je beter op Twitter doen, maar iets wekelijks of maandelijks posten is heel normaal en goed zelfs.
Wij hopen dat je aan de slag gaat met jouw LinkedIn profiel en als je dan toch al bezig bent, kan je onze pagina ook meteen volgen voor de nieuwste vacatures en handige blogs.