#1 Tips voor het thuisblijven

Tips voor het thuisblijven

 

1.      Maak duidelijke afspraken
Spreek met je collega’s en leidinggevende af wanneer je beschikbaar en bereikbaar bent: op welke momenten moet je online zijn, wanneer lever je je afgemaakte taken/werk in en staan er calls gepland?

2.      Gun elkaar flexibiliteit
We leven momenteel in een vreemde tijd. Naar de supermarkt gaan duurt uren. En het is geen geschenk (understatement) om te moeten werken met kleuters en pubers in huis. Voor veel mensen is het vandaag niet haalbaar om 8 uur aan hun bureau te blijven zitten. Dus gun elkaar binnen de gemaakte afspraken wat ruimte. 

3.      Baken je (werk)terrein af
Werken jij en je partner allebei thuis? Spreek dan duidelijk af wie waar in huis z’n ‘thuiskantoor’ maakt. Kies – als het kan – voor verschillende ruimtes, zeker wanneer één van jullie vaak aan de telefoon zit. Respecteer elkaars werkritme en concentratie. Neem een pauze wanneer het jou past, maar stoor je partner niet.

4.      Wees lief voor je lichaam
Uren met een laptop in de zetel hangen? Of werken vanaf die designkruk in je keuken met sfeerlicht? Het eerste is bedrieglijk comfortabel en het tweede scoort zeker hartjes op Instagram. Maar ergonomisch is het allemaal niet. Denk aan je ogen, je rug, nek en polsen. Werk bij voldoende licht en kies voor een in de hoogte verstelbare stoel moet een rugleuning. Een laptop plaats je het best recht voor je, met het scherm op 50 à 70 cm afstand van je ogen en de bovenrand op ooghoogte.


5.      Dress for success
Het clichébeeld van de thuiswerker? Dat is iemand in pyjama aan een computer. Toch is het beter om je niet te laten gaan en je ook te douchen en aan te kleden op dagen zonder video-calls. Je wilt dat knopje in je brein naar ‘werkmodus’ switchen. We lijken in een andere wereld te leven dan een kleine twee maanden geleden. Maar sommige zekerheden zijn er – gelukkig - nog. Bijvoorbeeld: ook tijdens de (thuis)werkdag heb je baat bij voldoende lichaamsbeweging. Of: met een maag vol gezonde kost, ben je productiever dan wanneer je rijdt op een rollercoaster van suikerpieken en -dips.

 6.      Zorg voor elkaar
Social distancing is vandaag superbelangrijk. Letterlijk dan: we werken van uit huis om elkaar niet fysiek te besmetten. Anderzijds willen we met z’n allen mentaal gezond blijven, dus moeten we ook werken aan een  gevoel van verbonden zijn. Ook vanaf afstand. Hou contact met collega’s via mail of chat, neem wat vaker de telefoon of begin een WhatsApp-groepje. Zorg dat je op de hoogte blijft van waar je collega’s mee bezig zijn. Op werkgebied én in hun dagelijks leven.