#10 Social Media succes of vloek?

Social Media een succes of een vloek

Vandaag de dag is social media niet meer weg te denken, maar wist je dat social media al veel langer geleden begonnen is? In de jaren 70 was er een zogenaamde ‘Fora’ om interessante onderwerpen te bespreken. De social media zoals wij het vandaag de dag kennen is echt van de grond gekomen in de 21e eeuw. Sinds 2003 zijn de platformen die wij vandaag de dag kennen allemaal begonnen, denk aan LinkedIn, Facebook, YouTube en Twitter. Wie had ooit gedacht dat social media zo succesvol zou worden? Maar is het echt een succes of eerder een vloek?

⭐️ Social media zijn actueel
Zodra je social media opent, zul je meteen met je neus in de actualiteit vallen. Alles wordt zo razendsnel gedeeld via social media, zodra het op het nieuws is, heb je het waarschijnlijk al wel gezien via een social media platform. Dit maakt het haast onmogelijk is om oud nieuws te vinden op een platform. Het gaat ook zo snel, omdat iedereen vandaag de dag een smartphone of tablet bij de hand heeft. Het nieuws wereldwijd zit letterlijk in je broekzak.

⭐️ Enorm bereik
Social media zijn hip! Dit is dan ook de reden dat mensen online te vinden zijn via deze kanalen. Of je het nou voor je bedrijf bijhoudt of dat je simpel weg het gewoon leuk vindt. Zodra je iets deelt met je ‘doelgroep’ of vrienden, zal het de hele wereld over kunnen gaan. Dit zorgt voor naamsbekendheid. Je kan het zien als een ‘sneeuwbaleffect’ eenmaal gedeeld blijft het rollen en groeit jouw naam steeds meer. Handig als je bijvoorbeeld een baan zoekt, toch?

⭐️ Platformen, wat kan ik er mee?
Er zijn zo veel platformen, de ene persoon heeft bij alles een account terwijl de ander er helemaal niets mee heeft. Dit mag allemaal, want social media is niet verplicht maar het kan wel handig zijn. Welke platform je ook gebruikt, het is bedoeld om berichten/foto’s/video’s te delen met de wereld.   Voor je zakelijke netwerk is het zeker handig om LinkedIn te gebruiken, het is hèt platform om je netwerk op te bouwen! Je kan namelijk connecties toevoegen en krijgt meldingen als mensen een nieuwe baan/functie hebben. Heb jij een baan nodig of ben je toe aan een nieuwe uitdaging? Dan kan je geworven worden door werkgevers. Dit platform is niet tè persoonlijk, maar puur bedoeld voor zakelijke connecties. Facebook daarentegen is meer gemaakt om (oude) vrienden te vinden en contact met elkaar te leggen.

⭐️ Zitten er dan geen nadelen aan social media?
Zeker zitten er wel nadelen aan social media, maar zoals het met alles is, het is maar net hoe je er mee omgaat. De voordelen kunnen averechts werken. Wat als het sneeuwbaleffect gaat werken op een negatief bericht? Dit kan het je reputatie schaden en voor slechte publiciteit zorgen. Social media kunnen ook erg tijdrovend werken… voor je het weet zit je al lekker een half uur te scrollen, zonder dat je het door hebt. En je privacy? Alles wat je erop zet staat op de wereldwijde web en verwijderen gaat niet altijd zo gemakkelijk.

⭐️ Conclusie
De nadelen moeten er niet voor zorgen dat het een drempel voor je wordt om geen social media te gebruiken, vandaag de dag is het juist heel handig om social media te gebruiken om jezelf te profileren op de arbeidsmarkt. Maar je moet je alleen wel bewust blijven van wat je op social media zet en hoe je ermee omgaat. Op de vraag of het een succes of een vloek is? Dat ligt aan jouw eigen invulling op de social media platformen.

Wij maken zelf ook gebruik van social media! Dus wil je op de hoogte gehouden worden van onze nieuwste vacatures en blogs? Volg ons op Facebook en LinkedIn. Neem altijd een kijkje op onze site voor de leukste vacatures.