Artikel in het Dagblad van het Noorden

Het is waar! Wil jij straks gegarandeerd een baan hebben met uitstekende voorwaarden ga dan de scheepsbouw in!
Onze collega Jellie Huismans vertelt er ook over in het Dagblad van het Noorden. Hier kun je het hele artikel lezen

De wereld van de scheepsbouw is er één die meegolft met de grillen van de wereldeconomie en internationale regelgeving. Goede tijden en slechte tijden wisselen elkaar af. Dat is altijd zo geweest. Op een wereldwijde crisis zoals we die tien jaar geleden kenden, volgt een goede tijd omdat rederijen hun achterstallige scheepspark snel gaan vervangen. In die tijd zitten we in wezen nog steeds, maar er zitten uitdagingen bij die we nooit eerder gekend hebben. Maar: uitdagingen en kansen horen bij elkaar
als de zon en de maan. Om maar eens met de uitdagingen te beginnen: het personeel. Het gemis aan technische vaklui laat zich al jaren voelen maar gaat steeds meer pijn doen. Mensen die met hun handen willen en kunnen werken, zijn er steeds minder. ,,Dat probleem komt van twee kanten’’, zegt Jellie Huisman, vestigingsmanager van Marnic uitzendbureau in Drachten. ,,Aan de ene kant hebben we in de sector te maken met een vergrijzingsgolf, aan de andere kant komen er te weinig jongeren bij.’’
Marnic uitzendbureau kent de markt al een kwart eeuw en specialiseerde zich in personeel voor de scheepbouwsector. ,,Dit is echt een groot en groeiend probleem. Je ziet dat scheepswerven zich in bochten wringen om medewerkers te krijgen. Ze bieden interne opleidingen, zorgen voor aantrekkelijke voorwaarden, maar het is nog niet genoeg. Het grootste punt is dat de jongeren van nu niet meer voor een technisch vak kiezen. Ze willen geen vieze handen krijgen, lijkt het wel.’’

Marnic uitzendbureau helpt de grote werven actief mee met campagnes die leerlingen op de middelbare school al moeten interesseren in een loopbaan in de sector. ,,Daarnaast hebben wij natuurlijk onze eigen manieren om mensen te vinden. We zijn een bekende naam in de scheepsbouw. Dat helpt. Maar het is niet makkelijk, ook niet in de luxe jachtbouw, waar wij ons in gespecialiseerd hebben. Soms snap ik dat niet. Je maakt de meest luxe schepen van de wereld, je kunt heel secuur aan steeds andere projecten werken. Dat moet toch fantastisch zijn?’’

Bron: DvhN